Assalamualaikum w.b.t, Salam sejahtera dan Salam 1 Malaysia,
Selamat datang ke Blog Sekolah Pemasaran,
Kolej Pertanian Malaysia. Penubuhan blog ini adalah bertujuan untuk memberi
maklumat berkaitan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan sepanjang tahun di
Sekolah Pemasaran di samping dijadikan sumber rujukan kepada pelatih-pelatih di
dalam bidang ini.
Seperti yang kita sedia maklum
bahawa Sekolah Pemasaran adalah dibawah kelolaan dan bimbingan dari FAMA (Federal
Agricultural Marketing Authority) yang merupakan sebuah agensi pemasaran yang
ditubuhkan di bawah Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia.Tenaga-tenaga
pengajar yang dipilih adalah dikalangan yang berkualiti dan berpengalaman luas
dalam bidang pemasaran.
Sekolah Pemasaran Kolej Pertanian
Malaysia ,kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyediakan program Sijil
Kemahiran Malaysia (SKM) dan Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) iaitu Latihan
Berasaskan Kompetensi Kemahiran (Competency Based Skill Training) dalam bidang
pemasaran.Program yang berasaskan Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan
(NOSS) ini merupakan salah satu program terpenting yang dibangunkan Majlis
Latihan Pertanian Kebangsaan (NATC),Kementerian Pertanian Dan Industri Asas
Tani Malaysia bagi mewujudkan tenaga mahir berlatarbelakangkan pemasaran yang
kompeten,berkeupayaan tinggi dan sedia berkhidmat.Program latihan yang
dibangunkan disini juga bertujuan meningkatkan minat dan kompetensi generasi
muda yang ingin mencebur diri dalam bidang keusahawanan dan
perniagaantani.Adalah diharapkan ianya dapat meningkatkan kualiti dan
produktiviti selaras dengan matlamat Dasar Pertanian Negara.
Menyedari peluang dan potensi untuk
membangunkan usahawan-usahawan tani muda yang berdaya saing serta berani untuk
menjadi usahawan, pihak NATC melalui Sekolah pemasaran Kolej Pertanian Malaysia
serta Agropreneur Muda diwujudkan untuk membimbing serta melatih pelatih-pelatih
terlibat didalam dunia keusahawanan. Usaha untuk mentransformasikan minda kearah
keusahawanan merupakan satu cabaran yang amat besar memandangkan ia bukan
sahaja melibatkan perubahan gaya pelaksanaan aktiviti daripada pendekatan
tradisional kepada pengaplikasian teknologi terkini, malahan ia turut
memerlukan anjakan minda masyarakat untuk meninggalkan stigma lama bahawa
pertanian merupakan aktiviti yang mundur dan berkemahiran rendah.
Perubahan gaya dan minda sedia ada ini
hanya akan berlaku apabila masyarakat berupaya mendapat maklumat dan informasi
yang tepat mengenai kepentingan dan potensi sebenar bidang pemasaran yang mana
merupakan aspek yang terpenting di dalam rantaian perniagaan. Menyedari hakikat
ini, kami berharap masyarakat dapat memperoleh maklumat mengenai pembelajaran
di dalam bidang pemasaran pertanian supaya segala ilmu yang diperolehi dapat
diaplikasikan di dalam perniagaan mereka sendiri nanti.
Adalah menjadi harapan Sekolah Pemasaran
agar laman blog ini menjadi salah satu sumber rujukan dan wadah utama dalam
penyebaran maklumat serta informasi sektor Agro-Makanan kepada pihak berkepentingan
dan mereka yang berminat.
Akhir kata, semoga blog ini dapat memberi
manfaat kepada kita bersama, terutama dalam mengangkat martabat sektor Agro-Makanan
dalam pembangunan negara.
Sekian terima Kasih.
Hamzah Abdul Matheen
Pengurus Sekolah Pemasaran